Alweer wat verder - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Alex Fontaine - WaarBenJij.nu Alweer wat verder - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Alex Fontaine - WaarBenJij.nu

Alweer wat verder

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

12 Oktober 2010 | Ethiopië, Bahir Dar

Selam lezers,

na onze haastige tocht noordwaarts om op tijd in Adigrat te zijn om een katholieke mis volgens de Ethiopische ritus te kunnen meepikken is de rest van de reis wat rustiger verlopen.

In Adigrat hebben we rustig de tijd genomen om wat uit te blazen. De pklaatselijke clerus heeft ons dan ook uitgenodigd om samen het middagmaal te nuttigen. De zondag hebben we dan de mis bijgewoond in de mooie kathedraal van Adigrat (die hier en daar met de typerende kitsch versierd was). We zijn een oud klooster in de buurt gaan bezoeken en zijn dan verdergelift naar Adwa, de stad waar de Italianen verslagen zijn. Ook een pre-christelijke tempel in Yeha stond op het programma.

Na Adwa zijn we Axum, de stad van de steles gaan bezoeken. Indrukwekkend is weinig gezegd.

Van Axum zijn we naar Gonder gereisd via het stadje Shire waar we de nacht hebben moeten doorbrengen. OLH had echter de zaken goed gepland, want daar bleek een katholieke missiepost te zijn, waar een van de priesters die we in Adigrat hadden ontmoet werkzaam was. Hij toonde ons de gloednieuwe salesianenschool. Daar werden we verrast door een ware tropische stortregen. We moesten wachten en doodden de tijd met pingpong en gepraat. Daarna hebben we onze beste evenwichtskunsten moeten bovenhalen om veilig door het slijk naar ons hotel terug te keren.

In Gonder hebben we de typische dingen nog eens aangedaan. We hadden echter veel geluk bij de oude Birhan Selassie kerk, waar we een gids hadden die buitengewoon enthousiast was...echt bezield verkklaarde hij alles wat er in die kerk te verklaren viel.

Op Gonder volgde het onmisbare Lalibela dat nu te bereiken is via een gloednieuwe laag asfalt (behalve de laatste 60km die nog steeds in de laadbak van een hilux moeten worden overbrugd.).

En nu zitten we in Bahir Dar...even bekomen en het thuisfront inlichten.

Dit is het ongeveer voor het ogenblik.

Nog enkele bemerkingen;
- Het regenseizoen moet uitzonderlijk goed zijn geweest, want de streek rond Lalibela zou bijna als groen kunnen bestempeld worden.
- Zwart-oranje stoffen moeten momenteel in China spotgoedkoop zijn, want zowat iedereen in de laadbak had een zwart-oranje rugzak...nogal grappig toen elkeen de zijne moest vinden

GROETJES

• 15 Oktober 2010 - 21:35

Kaatje:

Dag Globetrotter, heb je Abebe en zijn zus ontmoet? We zijn heel benieuwd naar nieuws van hen! Groetjes uit het Belgenland

• 24 Oktober 2010 - 19:14

Stijn:

DAG ALEX; WANNEER BEN JE TERUG IN LEUVEN

• 29 Oktober 2010 - 05:33

Alex:

De 1ste november ben ik terug in't land. In Leuven een paar daagjes later normaal